Nordisk mat

Jag härstammar från Jämtland, från järpen som ligger nära Åre. Min mormor och morfar bodde på en fiskodling, där är jag uppväxt. Redan som liten hjälpte jag min morfar och följde honom hack i häl. Han var min stora och älskade idol men både min älskade mormor och morfar gick bort förra året.
På fiskodlingen hjälpte jag morfar att guida turister, mata fiskarna, och även håva upp slå ihjäl väga och sälja.
En annan stor del var givetvis älgjakten, minns den med lite fasa för jag var så rädd att någon skulle skjuta min morfar istället för en älg ( hände faktiskt ibland...)
Men med glädje minns jag mormors goda älg grytor och tjälknul:)

Jag och min man flyttade upp till Jämtland då jag väntade barn nummer tre. Vi bodde utanför Östersund i ett samhälle som heter Dvärsätt.
Vi hade tre eller fyra härliga år där, mormor och morfar bodde inte kvar i Jämtland utan hade flyttat tillbaka sedan länge till morfars barndomshem i en fiskeby i Danmark. Men jag fick glädjen att finnas för min farmor nästan till slutet.
MEN.under dessa år vi bodde i Jämtland levde vi mer eller mindre på älg, det var älg i allt. Och vad jag saknar det!!!

På torsdag ska vi prata lite mer om vårat fantastiska nordiska kök!

Måste då även tipsa om den fantastiska kokboken vårt nordiska kök. Har ett par ex hemma men beställer givetvis hem fler!!!

Må gott vi ses på torsdag// Linda


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0